onsdag 30 juli 2014

Hyltebruks kyrka

Hyltebruks kyrka byggdes på 1920-talet och tillhör Färgaryds församling, Växjö stift. Det är en stenkyrka, ritad av den svenske arkitekten Paul Boberg. Den är byggd i väldigt enkel stil, vilket jag faktiskt brukar föredra när det gäller kyrkor.



Hyltebruks kyrka kan erbjuda gudstjänster, dop, konfirmation, vigsel och mycket mer. Förutom själva kyrkbyggnaden finns det även ett församlingshem och en pastorsexpedition precis intill. Jag har, precis som många andra ungdomar, spenderat en hel del tid i både själva kyrkan och i församlingshemmet vid min konfirmation, i luciakör m.m. Dock sker själva konfirmation istället i Färgaryds kyrka, då den är större än Hyltebruks.



Jag tycker att kyrkan är väldigt smakfullt inredd med mycket vitt, rött och guld. 
Altartavlan ni kan se nedan är målad av Edvin Ollers, en svensk konstnär som målat mycket för olika i kyrkor runt om i Sverige vid den tiden. Kyrkan har dessutom två orglar som används vid gudstjänster m.m, en på läktaren och en fram i kyrkan, som kan ses på de två bilderna här ovan.


För mer information kan du kontakta Hyltebruks patsorat på:
Tfn: 0345-197 40
Adress: Kyrkogatan 5, 31431 Hyltebruk

Eller så kan du kolla in på deras hemsida www.svenskakyrkan.se/fargaryd-femsjo


 Det var allt från mig idag, så hörs vi imorgon som vanligt!

//Karolina






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar