onsdag 30 juli 2014

Nissanleden

Då var det äntligen dags att skiva om ett av mina favoritställen i Hyltebruk, Nissanleden. Jag har alltid tyckt mycket om Nissanleden, och den fick utan tvekan ett rejält uppsving när den rustades upp för ca två år sedan. Den lilla igenväxta stigen med rötter överallt som gjorde det nästintill omöjligt att hålla cykeln upprätt förvandlades till en lättframkomlig grusväg med gott om plats, utan att förlora den mysiga känslan. 




Utöver faktumet att där nu går och cykla utan ett järngrepp om styret är stigen också perfekt för både jogging och promenader. Själv har jag mest av allt använt den för att rasta hunden, och jag vet att många andra gör detsamma. Leden har dessutom blivit tillgänglighetsanpassad då man har gjort stigen mer framkomlig och tagit bort den trappa som förr ledde upp till dammen.


En annan positiv förändring är att man nu har fått två rastställen längs leden. Här kan man sitta och vila en stund, eller bara ta in naturen runtom sig med det avkopplande ljudet av Nissan i bakgrunden. Jag tror det är just det som har gjort att jag tycker så mycket om Nissanleden, för frågar du mig så finns det inget mer avkopplande än rinnande vatten.



Leden börjar vid Brogatan, där Nissan rinner under bron, och går 2 km längs ån bort till dammen som ni kan se på bilderna ovan. Tycker du det är lite för lite liv i Nissan lär detta vara ditt favoritställe. Jag har dock aldrig mött någon som inte blivit åtminstone lite fascinerad av stillheten till höger där vattnet tycks ligga helt stilla, och trycket i den massan vatten som forsar ner på andra sidan innan det flyter vidare längs leden. Det är utan tvekan en mäktig syn.


Så oavsett om du bor i Hylte, är här på besök eller bara råkar köra förbi tycker jag att du borde ta dig tid att uppleva Nissanleden och bara koppla av och njuta en liten stund.

Ses vi inte vid Nissanleden så hörs vi snart igen här på bloggen, ha det bra så länge!

//Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar