fredag 1 augusti 2014

Jansbergs hembygdspark

Jansbergs hembygdspark ligger en liten bit utanför Hyltebruk, intill Jansbergssjön. Här kan man se förhistoriska lämningar från stenåldern och järnåldern som visar att människor har bott där sedan åtminstone 2000 år tillbaka. 


På bilden ovan kan man se ladugården, som restes 1942. Man kan även se en tröskvandring, vilket var vanligt runt 1890-talet för att använda djurets dragkraft för att driva olika sorters maskiner. Där fick en häst eller oxe dra, medan barnen ofta fick i uppdrag att leda runt djuret.



Högloftstugan, som ni kan se ovan, har sedan medeltiden fram till 1800-talet utgjort en typisk bostad för jordägande bönder. Jag har sett flertalet liknande stugor innan men aldrig riktigt tänkt på vad de använts till eller vem som bott där, men det är alltid trevligt att få svar på frågor man aldrig tänkt på att man hade!



Det var intressant för mig att besöka Janbergs hembygdspark, för förutom den trevliga naturupplevelsen fick jag även lära mig lite mer om olika byggnader och anordningar som användes för hundratals år sedan. Ska du dit så tipsar jag dig att stanna till vid informationstavlan på vägen för mer intressant information om de olika byggnaderna och efterlämningarna.

Funderar du över något mer om Jansberg så kan du få svar på:
Tfn: 0345- 180 94

Det var allt för idag så hörs vi igen imorgon!

//Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar