torsdag 7 augusti 2014

Röda Korset Second hand

Vill du köpa kläder, böcker, skor, porslin m.m. och samtidigt göra en god gärning är det hit du ska!
Röda korset Second hand, mötesplats kupan, ligger i centrala Hyltebruk och är bara en av alla butiker runt i Sverige som jobbar för att få in pengar till människor i nöd. Genom att köpa eller skänka något bidrar du till Röda korsets hjälparbete. 



Jag vet inte varför second hand inte är mer populärt än vad det är idag, särskilt sådana som Röda Korsets. Frågar man någon varför de inte handlar på second hand får man ofta svar som att det är ofräscht eller inte finns snygga saker. Då undrar jag lite om de någonsin har kollat ordentligt i en butik. Bara nu när jag var inne och fotade såg jag flera snygga klädesplagg, skor m.m.. Tänker man efter lite tror jag att de flesta, precis som jag, kan komma på fler anledningar till att handla där än till att inte göra det. 
Förutom att man hjälper sina medmänniskor (som om det inte var anledning nog) är det även mycket bättre för miljön, det är ofta löjligt billigt och man kan hitta alla möjliga fynd att köpa med ett gott samvete.



I butiken kan du hitta allt möjligt, och alltid i gott skick. Om du så skulle leta efter ett ofräscht plagg här tvivlar jag på att du skulle lyckas, kläderna som kommer in sorteras nämligen. De som är hela och fräscha säljs, med de som går att laga eller fixa till gör man det i den utsträckning det är möjligt och de som är för söndriga eller inte lämpliga för försäljning återvinns istället, för att ändå hålla det hela miljövänligt.



Så om du vill fynda och samtidigt hjälpa människor i nöd hoppas jag verkligen du tar dig till Röda Korsets Second hand!

Vill du veta mer om organisationens second hand, gå in på deras hemsida www.redcross.se

eller om du vill kontakta Hyltes second hand butik direkt:
Paula Andersson:
Tfn: 070-284 56 36


Då hörs vi igen imorgon, ha det bra så länge!

//Karolina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar