måndag 25 juli 2016

Pensionat Sågknorren!

Idag skulle jag vilja tipsa er om att komma och besöka Pensionat sågknorren! Vi hamnade där, precis som andra gånger, genom en turné med broschyrer som skulle delas ut.



För att komma till Sågknorren så måste man ge sig ut i den småländska bygden, och visst passar pensionatet in i bilden av det gamla Småland på sätt och vis.
Verksamheten kring området är djupt förankrat i jordbruket, för här har man ett mindre sågverk och man har även haft grisuppfödning. På så sätt så känns ju även pensionatets namn väldigt passande.

Pensionatet drivs av Susanne och Kjell-Åke Källén och man känner sig direkt välkommen med deras glada sätt och positiva attityd.

Hit kommer lokala ortsbor, och nu under turistsäsongen människor från andra delar av Europa, för att äta eller slå sig ner för en paus.
Pensionatet erbjuder mat och husrum, i olika former, för den som vill stanna över. Maten är lagad från grunden med bra råvaror och grönsakerna hämtas ofta från den egna odlingen. När vi kommer dit så slår vi oss först ner för att ta lite lunch, som just då är paj med sallad.
När vi sitter där och äter så får jag mig för att tänka att det känns precis som att komma hem till någon och äta god hemlagad mat, vilket det ju så är också. Jag själv glufsar inte i mig en, utan två portioner innan jag ger mig på kaffet.

Själva matsalen är rymlig och stilen på inredningen och hur det är byggt känns äkta gentemot sågverkningen. Stabila träpelare bär upp taket som också är i trä.
Vi får sedan gå husesyn och spana in några av de olika rum de hyr ut till gäster. Här finns rum för alla former. Från de mysiga rummen till den lyxiga bröllopssviten, för nu de som går i giftastankar.



Jag ber att få en bild med de båda ägarna, innan Kjell visar oss runt på området, och det går de glatt med på.



 Kjell-Åke berättar att de för närvarande håller på att bygga om en annan byggnad, en bit bort ifrån pensionatet, som är tänkt att kunna locka fler turister. En liten spelhall är redan färdigbyggd, där gäster kan koppla av och roa sig med lite biljard och andra roliga aktiviteter. Men det stora intill har en del kvar att färdigställas.
När vi nu står där dock, så känns det som om det lagts ner ett ganska stort arbete redan och man kan ana hur häftigt det kommer bli när allt är klart. Tills dess så ser jag fram emot att få komma tillbaka till Pensionat Sågknorren för mer god mat, och då särskilt kring jul då det arrangeras julbord!




Vi önskar Susanne och Kjell-Åke lycka till med det nya arbetet och hoppas framgångssagan med pensionatet fortsätter!
Vill ni själva komma hit för att äta eller ha någonstans att bo några nätter, så kan ni segla in på deras webbplats, som är: www.sagknorren.se

/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar