torsdag 4 augusti 2016

En fika

Idag tog jag mig friheten att spatsera iväg till Café sockerfrallan. Jag kanske ska berätta först att jag inte är främmande för det här fina caféet, utan tittar inte där lite hipp som happ när så känslan infaller sig. Oftast brukar det bli under hösten eller vintern för min del. Man kan ju liksom behöva uppmuntringen i det halvår av mörker som drar fram över vårt land.



Nu är det ju dock inte sådana tider, utan tvärtom högsommar. Många verkar ta chansen att ta sig en liten fika inne på caféet, som funnits här sedan 2013. Innan dess så hade Hyltebruk gått ganska länge utan ett centrerat café där man kunde mötas och umgås.
Just idag är vädret växlande, så man vågar inte helt chansa på att sätta sig ute, men klimatet inne i caféet är behagligt och välkomnande.



Välkomnande på vilket sätt då? Jo, det känns hemtrevligt och varmt. Bänk sofforna är dekorerade med små, mjuka kuddar och en och annan filt.
Ett vackert hörnskåp, ett sådant som finns hemma hos mig till och med, pryder en av ändarna av caféet. Alla möbler och väger skiner fredligt vitt.



Jag beställer en god dessert i form av... något jag inte minns namnet på vid det här tillfället. Men ni som ser bilden kan ju själva komma fram till vad det är. Till dricka tar jag en smoothie och känner mig sådär hälsosam, medan jag växlar mellan små klunkar och tuggor. Nåja, bara man lurar sig själv så är ju allt prima!



Känslan av klassisk fikastund infaller sig och jag kan koppla bort att jag är där i tjänsten.
Ni som kan ta er en stund precis när ni vill, kom in och ta en paus och koppla av med en kompis över en kopp kaffe och kaka!

Café Sockerfrallan har öppet måndag - fredags 06:30 - 17:00, och lördag 09:00 - 14:00
Hoppas det kommer smaka!

/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar