fredag 19 augusti 2016

Hawaii Pizzeria och George

Vare sig det är sommar eller vinter så sitter det alltid bra med en pizza. Men en pizza för alla väder? Det kan ibland vara svårt att hitta.



Jag kanske ska börja med att jag själv har varit stamkund hos samma pizzeria i hela mitt liv nu. Även ifall ägarna har kommit och gått så har skiftena skett med positiva effekter. Hade man vetat om namnen bakom de ägare som stått och bakat åt oss genom åren, så hade man säkert kunnat tala om diverse eror. Det fanns något bra med varje.

Hawaii Pizzeria ligger i Hyltebruk. Med sina rymliga lokaler och trevliga personal så har jag varit en frekvent återkommande kund genom alla mina år.

När jag kommer in till Hawaii så möts jag av samma vänliga och välkomnande hälsning som alltid. Vanligtvis äter jag kebabpizza eller kebabtallrik. Det är antingen eller; och det vet de om.
Såsen? Mixad, stark och mild.
Inga problem, det fixar dom.

Just idag beställer jag en kebabpizza, vilket är ett av deras flaggskepp på listan över pizzor som de erbjuder hungrande kunder.
Som alltid så utmärker sig den jämna fördelningen mellan, kött, ost och sås. Särskilt såsen känns väldigt unik, särskilt om man är en pizzafantast som jag själv är.

Efter pizzan hänger jag kvar ett tag och kommer i kontakt med George Abdulahad.
George berättar för mig att han har jobbat på pizzerian i sju år och med det kan man nog kalla honom för en inbiten veteran i pizzabranschen.
Yrket som pizzabagare är han stolt över och han säger att det ännu inte funnits en dag när han känt sig trött på pizza.

Det är George själv, och hans far, som tillsammans hjälps åt att driva pizzerian.
Trycket är ganska hårt på de som arbetar på en pizzeria, särskilt när det blir mycket kunder på en gång och sommaren ligger på som värst.
Det är sådana utmaningar som slutligen gör en bra pizzabagare. Det och att veta hur pizzan ska tillagas. Som ägare ska man komma på ett eget signum med pizzorna. De ska tillagas på det sättet man känner sig nöjd med och de ska helst sticka ut. Sedan ska kollegorna kunna ta efter.

George säger att han tror på att lagom är det bästa. En jämn fördelning mellan ost, sås och kött gör en bra pizza. För mycket av något kan ge för mycket salt här, eller att det blir för mastigt där. Vad George helst vill undvika är att folk ska känna sig äckligt mätta, för det säger han är en dålig känsla för kunden.

Såsen har alltid varit speciell för pizzan här.
Aldrig någonsin har jag smakat på en liknande sås. Och visst, varje sås är säkert unik på sitt sätt, men ofta känner jag ibland att såser är väldigt snarlika varann. Men inte den här inte. Den är både god och unik.
Vid matbordet har vi ofta undrat vad det kan vara för ingredienser, och min mamma har alltid känt sig ganska säker på sin gissning. Men jag blir där på plats given en liten hemlighet; en av ingredienserna på såsen. Det tänker jag dock ta med mig i graven.



Han uttrycker stor glädje över att de lyckats hålla en såpass stor skara kunder underhållna under den tiden de har ägt pizzerian. Utan en trogen kundkrets så hade det aldrig funkat såhär långt, menar han. George påpekar att han hade gärna önskat mer för Pizzeria Hawaii, och med det så meddelar han för mig att vi kan vänta oss stora förändringar framöver.

Det ser vi spänt fram emot. Tills dess får jag roa mig med mer pizza!

Finns det någon pizzeria och pizza ni tycker jag ska ge en chans? Och vilken pizza är er favorit? Tipsa på!

/ Robin





2 kommentarer:

  1. Har de ingen sida man kan besöka för menyer och öppettider?
    //Ann-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för närvarande tyvärr! Mån-tors är det 11-21:30. Fre-lör 11-22:00 och söndag 11-21:30.

      Radera