måndag 15 augusti 2016

Sensommar

Nu börjar vindarna blåsa upp igen, och solen börjar så sakteliga att sjunka ner i horisonten lite tidigare än innan. Den något kallare brisen viskar om att den årliga förändringen är i antågande.

Oj, vad hände där?
Skämt åsido så är det många som kommer hem från sina semestrar nu i dagarna, och innan man ens hinner säga september så är hösten här. För sommarfanatiker kan det här kännas som en kalldusch.
Det är då viktigt att ta till vara på de stunder som finns kvar, nämligen helgerna.
Kläm in någon biltur här eller en picknick där.
Än finns det grönska att glömma bort sig i.



Sedan omkring mitten på juli har vi haft nöjet att skörda skogens smaskigheter, och om förhållandena fortsätter vara gynnsamma så kan vi se exempelvis kantareller en bit in på senhösten.
Turistinformationens egen Lena har lyckats få ihop en ganska ansenlig samling kantareller, redo att förtäras till sensommarkvällarna.



Jag tror egentligen ingen kan tycka höstens initiala del är särskilt avskräckande. När temperaturen så sakteliga dalar; så ger lövens färger och nyanser en annan slags värme, när de brinner emot höstsolens ljus. Följande bilder är förstås tagna under en promenad förra året, men det kan ge en smak på det fina som väntar.



Hur snöade jag in på det här nu då? Häromdagen spatserade jag omkring i solen, när plötsligt en vind nästan slog omkull mig. På marken låg även lite gulnade blad, och jag kom att tänka på att det redan är den fjortonde augusti. Kanske skulle jag aldrig hinna skriva lite om övergången från sommar till höst? Med det i tankarna idag så kunde jag inte låta bli att ta upp det idag.
Men som sagt, ännu glöder solen och turister kommer fortsatt in och frågar om diverse turistmål. Så, ingen panik gott folk.
Nästa gång fortsätter vi i vanlig ordning!

/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar