tisdag 9 augusti 2016

Skärshults badplats

Rapport från fronten!
Igår bestämde jag mig för att cykla iväg till Skärshults badplats. Det är en plats som jag länge tänkt besöka eftersom det är en av de ställen som jag själv brukade spendera somrarna vid ganska mycket som liten. 
Det är också en av de badplatserna som jag gillar allra mest. 



Nu har de senaste dagarna varit lite sisådär när det kommit till vädret, men just igår verkade det bli hyfsat. På en väderleksrapport via en webbplats kunde man se en ikon med en sol, ett moln och en liten regndroppe under. Växlande molnighet med lite småskurar tänkte jag...

Cyklar man till Skärshult från Hyltebruk så måste man ta en annan väg än om man färdas med bil. Med bil tar det kanske runt fem minuter att komma dit, med cykel är det en helt annan historia. Cykelvägen leder till södra Ekeryd, ett vackert, lantligt landskap med natursköna vyer.


När jag så satter av mot min destination så dröjer det inte så länge innan jag överraskas av ett regnoväder. Just då har jag precis kommit till södra Ekeryd. 
Smått naivt ställer jag mig under ett par björkar men det ger väldigt litet skydd. Stunder som dessa lämnar mycket utrymme för tankar. Vad gör jag här? Borde jag vända om? Kanske dags att skaffa körkort?
Regnet vägrar avta. Jag tänker att eftersom jag kommit såhär långt så kan jag lika gärna fortsätta. Situationen påminner mig om när jag var i Serbien på studieresa, och den gången hade vi kämpat på som små soldater i ur och skur.



En bit längre fram skymtar jag ett välbekant hus och där blir jag mött av en söt hund och en bekant. Det är en väldigt välkommen paus, och jag blir erbjuden lite tak över huvudet. Vi har säkert inte samtalat på flera år, men konversationen flyter på och jag känner att jag plötsligt är bra mycket muntrare.

Det slutar så småningom att regna och jag beger mig vidare, med hög moral och med solen i ansiktet. Vädret har växlat! Nu är det inte särskilt långt kvar alls, och jag rullar fram snabbare än innan.



Nu var jag äntligen framme! När jag rullar in på området så möts jag av det röda huset, som tjänar både som omklädningsrum och toalett för besökande. Jag tänker tillbaka på när jag var liten, när pappa och mamma brukade ta mig hit under varma sommardagar. Jag brukade alltid vara lite nervös för att bada runt andra, men pappa lockade alltid ner mig till slut och vi hade alltid roligt.
En gång kom det ett sydamerikanskt folkmusik band från Anderna hit, och jag tror vi har kvar skivan vi köpte av dem än idag.

Idag har en del förändrats sedan den tiden. Viltboden Deli har öppet jämte badplatsen, och det är här man serverar olika viltdelikatesser och maträtter. Det är också de som har hand om campingplatsen intill, som erbjuder plats för husvagnar och de som vill bo i stuga. Dock så är stugorna just nu under renovering.
Just då är Viltboden stängt, så det får bli en helt egen berättelse för sig en dag framöver!



Utöver campingupplevelser så finns det upptäcktsfärder för den nyfikne. Runt hela sjön så finns det en lång vandringsled, som erbjuder sjö-och skogsupplevelser. För den som är intresserad av foto så finns här flera platser värde ett besök.

Badplatsen har förändrats lite också, för idag erbjuder den en säker nedstigning för de som behöver det. Mycket bra!



Jag spenderar lite mer än en timme där, kollar runt lite på platser där jag brukade gå och sitter en stund ute på bryggan. Vattnet är badvänligt, det känns i tårna när jag kör ner mina barfota fötter i vattnet. Hade jag inte behövt åka tillbaka så hade jag nog tagit mig ett dopp.

Allt som allt så tycker jag att det blev en lyckad utflykt! Och hemvägen blev ännu soligare, så låt inte vädret avskräcka er från äventyr. Ta med er vännerna på en cykeltur, hitta en badplats att rasta på. För fastän det regnar ibland så är det ändå fortfarande sommar!

Vill ni veta mer om Skärshult, campingen och Viltboden Delis öppetider, så cykla in på deras webbplats: www.viltbodendeli.se
Där kan ni också se vad för smarrigheter de erbjuder!



/ Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar